måndag 10 november 2008

Vad är brie för dig?

Jag stog och småpratade lite med mig själv när jag höll på att fixa nåt att äta nyss, efter att ha kommit hem från replokalen. Och ja, jag pratade faktiskt med mig själv men bara inne i hjärnan inte ute i luften! Jag är väl ingen knäppis heller.. suck.
Anyways så försökte jag komma fram till vad som är den perfekta smörgåsen. Jag var rörande överens med mig själv om att den perfekta utgångspunkten är någon typ av knäckebröd. Förmodligen havreknäcke eller husmans som man bryter från en sån där jättestor rund kaka. Sedan blev det svårare. Vad ska man ha på? Det är en svår fråga men det är nog så att det är lite relativt.. Jag menar man vill ju inte lyssna på glamrock i alla lägen även om det är jävligt bra musik? Så det är svårt att spika något men kombon keso+tomat+avocado är jäävligt nära perfektion.
Nu när jag ändå nämnt keso+tomat+avocado kan jag ju också skriva litegrann om dagens största misstag.. Det var i samband med mina funderingar kring den perfekta smörgåsen. Jag framställde det som jag för stunden ansåg vara perfekt (ja, havreknäcke+keso+tomat+avocado), medans diskussionen fördes vilt inuti mitt huvud. Argument efter argument flög genom min stackars hjärna. Någonting saknades....... (konstpaus)
Efter ytterligare några övervägningar fattade jag beslutet att mitt kvällsfika skulle fulländas med en liten touch av cayennepeppar! So far so good, men snart skulle allt gå åt helvette..
För det var när jag stog där och letade i kryddskåpet som det kom till mig, som en blixt från klar himmel. BRIEOST! Det kan ju aldrigaldrigaldrig vara så att brieost inte är det perfekta pålägget. Eller hur? Det är fest, det är vardagslyx, det är bakismat. Den är rätt i alla lägen.
Jag blev så uppspelt av att ha kommit på den rätt kombination till den Perfekta smörgåsen att jag tappade fokus på vad jag höll på med. Istället för cayennepeppar hade jag toppat min Nästan perfekta smörgås med kanel.. Visst är det typiskt? Brieost - underbart men oh så förrädiskt.
Lär av mina misstag vettja!

1 kommentar:

emma sa...

Den röd- och vitrandiga kjolen på min bloppis finns kvar. Maila mig!