söndag 28 september 2008

Engagemang

Nu sitter jag här och gör fel saker igen, historian väntar! Jaja, jag började komma in på fel tankespår och ville skriva av lite tankar så kanske jag får lättare att hamna on the right track igen sen. Jag tänkte på det här med kommunism, feminism, djurrätt och so on. Det finns massor av "grupper" och organisationer med samhällskritiska åsikter och jag är själv en sån person som tar ställning till saker och diskuterar mycket och bla bla bla, jag är feminist och vegetarian. Men iallafall, till min poäng. Jag tror faktiskt att orättvisor är nödvändiga! Jag menar, säg att det inte existerat någon kapitalism, inget kvinnoförtryck, ingen rasism eller andra orättvisor att engagera sig i. Vad många människor som inte brunnit som dom gör nu! Vi förenar oss och känner gemensamhet med främlingar pga att vi delar samma åsikter och frustration! Jag tror att alla de här olika rörelserna som jobbar för att förbättra saker i samhället får människor att känna sig viktiga, att de gör en bra sak, att känna samhörighet med andra och kanske till en viss del livsmening. Nu är det väldigt rörigt för jag har svårt att förklara hur jag tänker, men ja, jag försöker iallafall. Såklart menar jag inte att jag tycker att rasism eller någon annan form av diskriminering eller kränkning är acceptabelt på något sätt men de är ett faktum. Faktum kvarstår, och ifall det inte fanns så skulle mångamånga människor inte kunna få ut det dom faktiskt gör utav den själva rättvisekampen. Oj, vad tungt det blev. Jaja, back to work.

Inga kommentarer: